Hoeveel telefoontjes zijn er nodig voor een afspraak? Of welke social selling inspanningen? EN hoeveel afspraken voor een offerte? EN hoeveel offertes voor een opdracht? Allemaal vragen die er toe doen. Door te meten en te analyseren kun je zowel kwantiteit als kwaliteit van het verkoopproces bepalen en daar waar nodig aanpassen. Je wil graag inzichtelijk hebben waar de winst in het verkoopproces behaald kan worden.
In deze trainingscomponent leer je jezelf:
- Het opzetten en onderhouden van een salesfunnel (verkooptrechter)
- meten hoe vaak je welke stappen je in het verkoopproces van “korrel tot borrel” doorloopt
- Key Performance Indicatoren voor het verkoopproces vaststellen
- analyseren waar je kunt optimaliseren
- aangeven waar opleidingsbehoefte ligt
- analyseren of kwantiteit en effectiviteit in verhouding zijn
- het nemen van tijdige actie bij afwijkingen tussen realisatie en doelstelling
De sales funnel is een onmisbaar en zeer flexibel instrument waarmee je het “ongrijpbare” verkoopproces concreet en meetbaar maakt, en direct kan inspelen op veranderingen in markt en omgeving.
Duur: 1 dag